Zadbaj o szczęście swoich jelit – część II

W poprzednim artykule przedstawiłam już część dietetycznych działań, jakie należy podjąć, aby zadbać o prawidłowy skład mikroflory jelitowej. Ale to jeszcze nie wszystko.

Oto kolejne z nich:

  • Włączenie do diety średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych – MCT (olej kokosowy) à stanowią bezpośrednią energię dla mitochondriów kosmków jelitowych.
  • Zwiększenie spożycia pokarmów dostarczających kwasów tłuszczowych omega 3, takich jak ryby morskie, nasiona chia, nasiona lnu, algi. Stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 w diecie powinien wynosić 4-5:1. Należy unikać nadmiaru omega-6, ponieważ mają działanie prozapalne, a zdecydowanie częściej występują w naszej diecie niż omega-3. Źródłem kwasów tłuszczowych omega 6 są m.in.: oleje roślinne: słonecznikowy, sojowy, kukurydziany i wyprodukowane z nich margaryny, pestki dyni, słonecznika, sezamu, migdały, a także orzechy ziemne i awokado.
  • Odpowiednie spożycie białka (1g/kg masy ciała) – najwyższej jakości mięso, ryby, jaja z wiejskiego chowu, mleko kozie à dla odbudowy kosmków jelitowych.
  • Włączenie do diety produktów bogatych w kwercetynę, takich jak czerwone wytrawne wino, jarmuż, truskawki, ciemne winogrona. à Kwercetyna wpływa na poprawę łączności jelit oraz wykazuje silne działanie przeciwzapalne.
  • Naturalne wspieranie trawienia ziołami i octem jabłkowym.
  • Wprowadzenie do diety produktów fermentowanych: kiszonek, ukwaszonych przetworów mlecznych à dostarczają pewnych ilości pałeczek kwasu mlekowego.
  • Stosowanie napoju z kombuchy lub kefiru z grzybka tybetańskiego, które stwarzają odpowiednie środowisko do rozwoju prawidłowej flory bakteryjnej. (Jeżeli jesteście ciekawi jak ja przygotowuję napój z kombuchy, zapraszam do kontaktu)
  • Częste stosowanie imbiru i kurkumy à przyprawy o działaniu przeciwzapalnym.
  • Regularne spożywanie posiłków, zgodnie z zapotrzebowaniem energetycznym.
  • Jedzenie małymi kęsami, dokładnie przegryzając pokarmy.

Czy wiesz, że prawidłowo powinniśmy przeżuwać jeden kęs około 20-30 razy?! Ja stosuję się do tej zasady, a Ty? Sprawdź, ile razy Ty przeżuwasz i wspomóż swoje trawienie J

  • Picie odpowiedniej ilości wody. Każdy z nas powinien wypijać dziennie 1,5-2,5 l wody, zależnie od masy ciała. à Woda jest niezbędna do procesów przemiany materii i usuwa z organizmu substancje toksyczne.
  • Ograniczenie picia alkoholu, rezygnacja z palenia papierosów i jeśli to możliwe ograniczenie przyjmowanych leków, szczególnie tych o działaniu przeciwzapalnym, ponieważ powodują owrzodzenia żołądka i jelit.

Jeżeli chodzi o wspieranie pracy jelit nie może zabraknąć również probiotyków. Probiotyki hamują rozwój patogenów jelitowych, wzmacniają układ odpornościowy, zapewniają lepsze wchłanianie, trawienie oraz rozwój korzystnej mikroflory, do której należą szczepy takich rodzajów mikroorganizmów, jak Lactobacillus czy Bifidobacterium. Wybierając probiotyk należy pamiętać, że w jego składzie musi być określony rodzaj, gatunek oraz szczep danej bakterii np. Lactobacillus plantarum DSM24730. Wtedy mamy pewność, że preparat ten został odpowiednio przebadany i warto w taki zainwestować. 1-2 miliardy komórek bakterii to absolutne minimum, jakie powinien zawierać probiotyk, dla osoby dorosłej wskazane jest aby było to 15-20 mld komórek bakterii zarówno z rodzaju Lactobacillus, jak i Bifidobacterium. Dla bardziej zainteresowanych tematem probiotyków, rozszerzę go z pewnością w oddzielnym artykule już niebawem.

Kolejnym ważnym aspektem jest zwolnienie tempa życia. Stres ma ogromny wpływ na stan naszego zdrowia, przyczynia się do tworzenia wolnych rodników w organizmie, które niszczą florę bakteryjną jelit, a także są powodem wielu chorób, w szczególności chorób nowotworowych. Dlatego koniecznie zadbajmy o taką formę relaksu, która nam najbardziej odpowiada. Możliwości jest mnóstwo: masaże, kąpiele relaksacyjne z aromatycznymi olejkami lub ziołami, spacery, kontakt z przyrodą, sauna, joga czy aktywność fizyczna, do której szczególnie namawiam. Wierzę, że każdy z nas jest w stanie poświęcić chociaż 30 minut dziennie na ćwiczenia fizyczne.

Ważne jest, aby rozwijać swoje pasje i znaleźć czas dla siebie na chwilę relaksu z książką, muzyką czy tańcem, a także zadbać o relacje z naszymi bliskimi. Pamiętajmy również o odpowiedniej regeneracji naszego organizmu podczas snu: 8-9 h oraz o jakości snu – cisza, ciemne pomieszczenie, wygodny materac.

Jeśli Ty będziesz szczęśliwy/a i wypoczęty/a – Twoje jelita również, tak więc do dzieła!

This article has 1 Comment

  1. Oki, ale probiotyki tylko i wyłącznie z kiszonej ekologicznej kapusty i buraków oraz ogórków. Wtedy jest szansa, że chociaż 30 procent całej gamy bakterii się odbuduje. Nie wolno jeść probiotyków z aptek ponieważ jest tam tylko od 1 do kilkunastu różnych szczepów bakterii, które po zasiedleniu i przejęciu dominacji w jelicie spowodują,iż inne dobroczynne bakterie wyginą i także zacznie się patogen a co za tym idzie choroby. Śmieszne ale tak jest i to jest udowodnione.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *